Home

Hybrid

Timo Menke arbetar konceptuellt och gränsöverskridande med utgångspunkt i film och fotografi. Här visar han projektet Cogito Ergo Pisum som är ett work-in-progress där ärtplantor används i en undersökning av möjligheterna till nya relationer mellan människa och växtrike.

Horizontal Transfer

Projektet med det övergripande arbetsnamnet Horizontal Transfer utgör en växande flora av transdisciplinära experiment, materiella undersökningar och konstnärliga processer som kretsar kring nya sätt att tänka, göra och bli med andra livsformer. I fokus står transgena utbyten och symbiotiska artöverskridanden av det förment mänskliga till icke- och mer-än-mänskliga varelser – på en gång begär efter,

Flyktiga och skenbara objekt

Den här texten försöker fånga sensoriska objektrelationer mellan betraktad och betraktare, projektor och duk, i några utvalda filmverk med objekt som metod eller position, snarare än som motiv för att tänka kring relationen betraktare och betraktad. Den rörliga bilden kräver i regel en upplyst yta som den utspelar sig på: skärm, duk eller vägg.

Uni©orn

Uni©orn is an ongoing series of watercolour paintings featuring the omniscient and multitalented Uni©orn, ready for advice and aphorism, guiding you through the pitfalls of the art world. Or in their own words: “There’s nothing like bad art, only bad artists!” All works for sale in beautifully framings by Arts Partner.

Redovisning stipendium för internationellt kulturutbyte och resebidrag inom bild och form, Coalesce BioArt Lab Buffalo 2017

IASPIS Dnr KN 2016/8165 Timo Menke Användning av resebidraget och genomförande av arbetet Syftet med arbetsvistelsen på Coalesce Center for Biological Arts[1] som är en del av GEM[2] på University of Buffalo (NY, USA) var att utveckla ett avancerat konstnärligt projekt med bas i en genetisk människa-växt-donation. Coalesce erbjuder en exklusiv miljö för att arbeta konstnärligt med

The Double Nature of Culture (Work in Progress)

Horizontal transfer In my practice photographic and moving images have operated as a medium connected to issues of (self)representation and observation, investigating (in)visible power relations in narrative formats. Throughout several projects the symbolic, bio-political, social, economic and cultural aspects of donation have been at the core of my interest. The interdisciplinary relation between art and