Journal

Vresbokcirkeln (Blueprint Editions)

Bland vresbokar och bladansikten “Vresboken eller kurraboken (Fagus sylvatica f. tortuosa) är en genetisk mutationsform av den vanliga boken Fagus sylvatica. Vresigheten finns i fröets genetiska kod. En vresmutation kan ge upphov till både ett ormlikt horisontellt växtsätt med grenar som kan ta stöd av marken, och ett paraplyformat överhängande växtsätt. En kombination av de

Förskogningen börjar här (Quercus Robur)

Förskogningen börjar här (Quercus Robur) har producerats för utställningen Allt ska bort – Allt går igen. Trädplanteringen som aktion har flera bottnar – dels deklareras eken som en egenmäktigt utförd offentlig gestaltning i platsspecifik relation till konsthallen, dels syftar den på ett blivande och ännu växande verk – ett livsträd på gränsen mellan konst och kompost, samling och soptipp.

Förskogningen börjar här (Reforestation begins here)

Förskogningen börjar här (Reforestation begins here) kan ses som en dokumentation av ekplanteringen som performance. Trädplanteringen som aktion har flera bottnar – dels deklareras eken som en egenmäktigt utförd offentlig gestaltning i platsspecifik relation till konsthallen, dels syftar den på ett blivande och ännu växande verk – ett livsträd på gränsen mellan konst och kompost, samling och soptipp.

Rethinking Recycling Loop 1 & 2

Rethinking Recycling Loop 1 och 2 kan beskrivas som processbilder: de inkorporerar sin egen fotografiska och mentala tillblivelseprocess med spår, rester och märken av arbetet fullt synliga. Det är inte möjligt att säkert avgöra vad som är förgrund och bakgrund, insida och utsida, därför att verkens centrala element – en kupolspegel som normalt används i butiker – med sin krökning både förvränger, omfattar och speglar bilden inuti bilden. Längs Möbiusbandets krökta logik kan vi färdas på både dess utsida och insida, och människan kan få syn på sig själv som den andre – hela vägen.

Ridå till Ringsbergskolan i Växjö

Med både konsthallens och återbrukshallens hjälp har jag grävt upp verk, former och uttryck ur källarens, glömskans och samlingens mörker och grävt ned framtida kulturarv i konsthallens mylla. Ambitionen med utställningen var att kortsluta kretsloppet med ekonomiska återbruk, ekologiska återvinningar och estetiska återfynd.

Allt ska bort – Allt går igen

Allt ska bort – Allt går igen tar ett konceptuellt och materiellt helhetsgrepp på försäljningen av delar av samlingen i den mörka holismens tecken. Diverse interventioner, infiltreringar och inventeringar (bl.a. ett egenmäktigt kurerat urval av ett urval) intar konsthallen och omsluter besökaren som ömsom kund, konsument och konstpublik. Projektet kopplar ihop konsthallen med kretsloppsparken som speglar varandra utifrån ett större perspektiv om bevarande och återbruk.

Corona Influentia och den mörkare materian (VIS #6)

VIS (Nordic Journal for Artistic Research) #6 Smitta presenterar fem expositioner som visar på smitta som ett konstnärligt begrepp, i betraktelser och analogier, i konstnärliga försök och fördjupningar, i levande exempel på hur performativ beröring och överföring komplicerats och omöjliggjorts under restriktioner och isolering – men också belyser fysisk närvaro och beröring som en grundförutsättning för konsten.

O≡Cyan (in progress)

The term Cyan is derived from the Ancient Greek kyanos, meaning “dark blue” colour which phenomenologically appears as a greenish vibrant hue of blue. Similar borderline terms are blue green, aqua, and turquoise. The color cyan with its typical green-blue color, as well as connected substances, organisms and techniques are the central starting point. Cyan

Yellow Jack

Det semi-digitala verket Yellow Jack består av gula post-it-lappar i karantänens gula färgprofil för signalflaggan L eller Yellow Jack för “smitta ombord” och bär på en akustisk version med panflöjten som soundtrack.