Start

Förskogningen börjar här (Reforestation begins here)

Filmen Förskogningen börjar här (Reforestation begins here) är en dokumentation av ekplanteringen bakom Växjö konsthall som performance. Trädplanteringen har flera bottnar – dels deklareras eken som en egenmäktigt utförd offentlig gestaltning i platsspecifik relation till konsthallen, dels syftar den på ett blivande och ännu växande verk – en utopi som förverkligar ett holistiskt samblivande mellan människa och växt.

Överflödningar: En antologi om reproduktionsteknologier, begärslinjer och kroppsvätskor

Överflödningar – En antologi om reproduktionsteknologier, begärslinjer och kroppsvätskor syftar till en fördjupad undersökning av de manliga flödes- och begärsekonomier som konstnärerna Nils Agdler, Birt Berglund, Timo Menke och Johan Sundell presenterade i ett antal verk i grupputställningen Liquid Excess på Galleri 54 i Göteborg hösten 2018.

Ridå till Ringsbergskolan i Växjö

Med både konsthallens och återbrukshallens hjälp har jag grävt upp verk, former och uttryck ur källarens, glömskans och samlingens mörker och grävt ned framtida kulturarv i konsthallens mylla. Ambitionen med utställningen var att kortsluta kretsloppet med ekonomiska återbruk, ekologiska återvinningar och estetiska återfynd.

Allt ska bort – Allt går igen

Allt ska bort – Allt går igen tar ett konceptuellt och materiellt helhetsgrepp på försäljningen av delar av samlingen i den mörka holismens tecken. Diverse interventioner, infiltreringar och inventeringar (bl.a. ett egenmäktigt kurerat urval av ett urval) intar konsthallen och omsluter besökaren som ömsom kund, konsument och konstpublik. Projektet kopplar ihop konsthallen med kretsloppsparken som speglar varandra utifrån ett större perspektiv om bevarande och återbruk.

Corona Influentia och den mörkare materian (VIS #6)

VIS (Nordic Journal for Artistic Research) #6 Smitta presenterar fem expositioner som visar på smitta som ett konstnärligt begrepp, i betraktelser och analogier, i konstnärliga försök och fördjupningar, i levande exempel på hur performativ beröring och överföring komplicerats och omöjliggjorts under restriktioner och isolering – men också belyser fysisk närvaro och beröring som en grundförutsättning för konsten.

O≡Cyan (in progress)

The term Cyan is derived from the Ancient Greek kyanos, meaning “dark blue” colour which phenomenologically appears as a greenish vibrant hue of blue. Similar borderline terms are blue green, aqua, and turquoise. The color cyan with its typical green-blue color, as well as connected substances, organisms and techniques are the central starting point. Cyan

Yellow Jack

Det semi-digitala verket Yellow Jack består av gula post-it-lappar i karantänens gula färgprofil för signalflaggan L eller Yellow Jack för “smitta ombord” och bär på en akustisk version med panflöjten som soundtrack.

#openwindowhjorten

Med inspiration från balkong – och fönsterkonstprojekt från exempelvis Berlin (Die Balkone) och Bergen (Window Exhibition) anordnar konstgruppen HJORTEN utställningen Open Window där 72 konstnärer i Stockholmsområdet installerar konstverk i sina fönster och på sina balkonger helgen 9-10 maj.